e-Doręczenia Prawo i praktyka

2.10.2024

W dobie zmian upraszczających i przyśpieszających działania, dzięki rewolucyjnym zmianom w świecie IT, nadchodzi także czas zmian w wymianie korespondencji pomiędzy obywatelami, przedsiębiorcami, zawodami zaufania publicznego a instytucjami publicznymi.

Wkrótce list polecony będzie można odebrać z urzędu przez Internet! Bez awizo i kolejek na poczcie. Podobnie instytucje publiczne będą mogły taki list wysłać do zweryfikowanego odbiorcy. Wystarczy, że założysz adres i skrzynkę do e-Doręczeń na mObywatel.gov.pl. lub biznes.gov.pl i wdrożysz rozwiązania systemu e-Doręczeń.

e-Doręczenia to wygodna, bezpłatna (dla obywatela) i bezpieczna korespondencja  
z urzędami. Są równoważnym odpowiednikiem tradycyjnego pocztowego listu poleconego  
za potwierdzeniem odbioru, zapewniającym identyfikację nadawcy i odbiorcy.

Jak podaje Ministerstwo Cyfryzacji, podmiot odpowiedzialny za wdrożenie ustawy o doręczeniach elektronicznych, rozwiązanie to zapewni szereg korzyści, m.in. jest:

  • Elektroniczne, czyli szybkie i wygodne -  poprzez skrzynkę istnieje możliwość wymiany korespondencji elektronicznej o dogodnej porze i z dowolnego miejsca, bez opłat  
    w  przypadku instytucji publicznych (np. z urzędem).
  • Rejestrowane, czyli bezpieczne i pewne – korespondencja odbywa się pomiędzy zweryfikowanymi podmiotami. Przesłane dokumenty pozostają nienaruszone. Można także  pobrać prawnie ważne dowody na to, kto i kiedy je wysłał i odebrał.
  • Powszechne, czyli dla każdego - e-Doręczenia są dla obywateli, firm i urzędów. Żeby  
    z nich korzystać, trzeba założyć adres do e-Doręczeń. Dla osób, które nie mają jeszcze adresu do e-Doręczeń, jest usługa hybrydowa PUH (łączona), czyli elektroniczno-papierowa. Urząd wysyła dokument elektroniczny, który trafia na pocztę. Tam jest automatycznie drukowany i wysyłany do adresata!

System e-Doręczeń docelowo zastąpi korespondencję realizowaną przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP). 

Od 1.01.2025 r. obowiązek wysyłania i odbierania pism przez e-Doręczenia będzie dotyczył większości urzędów i innych podmiotów publicznych tzn.

  • Podmiotów publicznych takich jak: JST, Związki metropolitalne, Samorządowe Zakłady Budżetowe, Jednostki organizacyjne, ZUS, KRUS i jednostki podległe, NFZ i SPZOZ, PAN i jednostki podległe, inne instytucje kultury,
  • Zawodów zaufania publicznego w tym: adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, rzeczników patentowych, notariuszy,
  • Przedsiębiorców zarejestrowanych w KRS i CEIDG.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom wspomnianych podmiotów, w związku z mnożącymi się pytaniami dotyczącymi wdrożenia systemu e-Doręczeń przygotowaliśmy kampanię szkoleniową w ramach której:

  • Omawiamy wymogi prawne dotyczące e-Doręczeń,
  • Omawiamy nowe obowiązki podmiotów wynikające z ustawy UoDE,
  • Wyjaśniamy nowe pojęcia: e-Doręczenia, BAE, ADE, PURDE, PUH, OW oraz omawiamy terminy i zakres wdrożenia, wskazujemy podmioty zobowiązane,
  • Wyjaśniamy zasady obowiązywania e-Doręczeń w okresie przejściowym (od EPUAP  do e-Doręczeń),
  • Dzielimy się doświadczeniami, w zakresie integracji systemów klasy EZD  z e-Doręczeniami,
  • WAŻNE! Podczas warsztatów, zaprezentujemy wszystkie omawiane kwestie na środowisku testowym e-Doręczeń (w tym zintegrowanym z EZD).

Więcej informacji dotyczących wydarzenia można odnaleźć w Naszej strefie wiedzy tj.

e-doreczenia-prawo-i-praktyka (yarrl.pl).

Zapraszamy!

Anna Bodek
Analyst