e-Doręczenia Prawo i praktyka
W dobie zmian upraszczających i przyśpieszających działania, dzięki rewolucyjnym zmianom w świecie IT, nadchodzi także czas zmian w wymianie korespondencji pomiędzy obywatelami, przedsiębiorcami, zawodami zaufania publicznego a instytucjami publicznymi.
Wkrótce list polecony będzie można odebrać z urzędu przez Internet! Bez awizo i kolejek na poczcie. Podobnie instytucje publiczne będą mogły taki list wysłać do zweryfikowanego odbiorcy. Wystarczy, że założysz adres i skrzynkę do e-Doręczeń na mObywatel.gov.pl. lub biznes.gov.pl i wdrożysz rozwiązania systemu e-Doręczeń.
e-Doręczenia to wygodna, bezpłatna (dla obywatela) i bezpieczna korespondencja
z urzędami. Są równoważnym odpowiednikiem tradycyjnego pocztowego listu poleconego
za potwierdzeniem odbioru, zapewniającym identyfikację nadawcy i odbiorcy.
Jak podaje Ministerstwo Cyfryzacji, podmiot odpowiedzialny za wdrożenie ustawy o doręczeniach elektronicznych, rozwiązanie to zapewni szereg korzyści, m.in. jest:
- Elektroniczne, czyli szybkie i wygodne - poprzez skrzynkę istnieje możliwość wymiany korespondencji elektronicznej o dogodnej porze i z dowolnego miejsca, bez opłat
w przypadku instytucji publicznych (np. z urzędem). - Rejestrowane, czyli bezpieczne i pewne – korespondencja odbywa się pomiędzy zweryfikowanymi podmiotami. Przesłane dokumenty pozostają nienaruszone. Można także pobrać prawnie ważne dowody na to, kto i kiedy je wysłał i odebrał.
- Powszechne, czyli dla każdego - e-Doręczenia są dla obywateli, firm i urzędów. Żeby
z nich korzystać, trzeba założyć adres do e-Doręczeń. Dla osób, które nie mają jeszcze adresu do e-Doręczeń, jest usługa hybrydowa PUH (łączona), czyli elektroniczno-papierowa. Urząd wysyła dokument elektroniczny, który trafia na pocztę. Tam jest automatycznie drukowany i wysyłany do adresata!
System e-Doręczeń docelowo zastąpi korespondencję realizowaną przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
Od 1.01.2025 r. obowiązek wysyłania i odbierania pism przez e-Doręczenia będzie dotyczył większości urzędów i innych podmiotów publicznych tzn.
- Podmiotów publicznych takich jak: JST, Związki metropolitalne, Samorządowe Zakłady Budżetowe, Jednostki organizacyjne, ZUS, KRUS i jednostki podległe, NFZ i SPZOZ, PAN i jednostki podległe, inne instytucje kultury,
- Zawodów zaufania publicznego w tym: adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, rzeczników patentowych, notariuszy,
- Przedsiębiorców zarejestrowanych w KRS i CEIDG.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom wspomnianych podmiotów, w związku z mnożącymi się pytaniami dotyczącymi wdrożenia systemu e-Doręczeń przygotowaliśmy kampanię szkoleniową w ramach której:
- Omawiamy wymogi prawne dotyczące e-Doręczeń,
- Omawiamy nowe obowiązki podmiotów wynikające z ustawy UoDE,
- Wyjaśniamy nowe pojęcia: e-Doręczenia, BAE, ADE, PURDE, PUH, OW oraz omawiamy terminy i zakres wdrożenia, wskazujemy podmioty zobowiązane,
- Wyjaśniamy zasady obowiązywania e-Doręczeń w okresie przejściowym (od EPUAP do e-Doręczeń),
- Dzielimy się doświadczeniami, w zakresie integracji systemów klasy EZD z e-Doręczeniami,
- WAŻNE! Podczas warsztatów, zaprezentujemy wszystkie omawiane kwestie na środowisku testowym e-Doręczeń (w tym zintegrowanym z EZD).
Więcej informacji dotyczących wydarzenia można odnaleźć w Naszej strefie wiedzy tj.
e-doreczenia-prawo-i-praktyka (yarrl.pl).
Zapraszamy!